Šiandienos vaikai gyvena neįtikėtinai dinamiškame ir greitame pasaulyje. Užaugę išmaniųjų telefonų ir interneto apsuptyje, jie patiria pasaulį visiškai kitaip nei bet kuri kita karta. Prie greito, spalvoto informacijos srauto pratusiems vaikams tampa sunkiau išlaikyti dėmesį ir įsisavinti teorines žinias, ypač kai jie nemato jų pritaikymo realiame gyvenime. Tačiau kai kurie dalykai lieka nepakitę: vaikai iš prigimties yra smalsūs ir nepavargstantys tyrinėti. Būtent šias savybes pastebi ir puoselėja „Techi”, lietuvio įkurta įmonė, gaminanti tvarius mokomuosius žaislus vaikams.
KTU alumnas Mindaugas Juškevičius, „Techi” įkūrėjas, dėmesį sutelkia į naudas ir galimybes, kurias šiandienos vaikams suteikia technologijos.
„Šiuolaikiniai vaikai yra tyrinėtojai, klausinėtojai, netgi skeptikai”, – pastebi jis. „Jie klausia „kam man to reikia?”, „kaip tai išmokti ar padaryti greičiau/lengviau/įdomiau?” Tokie klausimai toli gražu nebūtinai reiškia tingumą – tai ir kritinis mąstymas, ir gebėjimas atsirinkti informaciją, ir noras atrasti naujus kelius. Visa tai skatinti galima per kontekstinį mokymąsi ir STEAM ugdymą, kuris leidžia patiems ieškoti atsakymų į kylančius klausimus, eksperimentuoti ir jungti tarpusavyje skirtingų disciplinų žinias.”
Įkvėpimas atsirado jau vaikystėje
Idėja kurti edukacinius žaislus Mindaugui kilo iš meilės technikos mokslui, konstravimo džiaugsmo ir noro įkvėpti ateities inžinierius.
„Vaikystėje nesvajojau tapti astronautu, policininku ar gaisrininku. Man įdomiausia buvo sekioti paskui vyresnį brolį į garažą, kuriame pabėgdavome nuo realybės į konstravimo platybes. Ypač mėgau ardyti ir konstruoti elektroninius įrenginius. Metams bėgant smalsumas tik augo, o konstruojama technika sudėtingėjo: radijo imtuvą keitė televizorius, o jį – motoroleris”, – prisimena Mindaugas.
Atrastas susižavėjimas konstravimu diktavo tolesnį vaikino kelią – jis pasirinko inžinerinės krypties studijas, kurių metu įsitraukė ir į studentų organizacijų veiklas.
„Organizavome inžinerines moksleivių varžybas pavadinimu „JuniorBEC”. Jų metu turėjau progą pabendrauti su moksleiviais ir supratau, kad pasirinkti profesiją daugeliui nėra taip lengva, kaip buvo man. To priežastys įvairios: jaučiamas spaudimas, per daug pasirinkimų, neturėjimas sau mielos veiklos. Smagu buvo matyti, kaip tie vaikai varžybų metu nušvisdavo smalsumu ir susidomėdavo technologijomis. Keletą jų po kiek laiko net sutikau KTU koridoriuose”, – su šypsena dalinasi KTU alumnas.
„Man tai vienas didžiausių džiaugsmų – kai gali įkvėpti vaikus, paskatinti juos susidomėti mokslu, parodyti, kad tai įdomu. Norisi to siekti kuo daugiau – todėl ir kilo mintis įkurti „Techi”.
Jei mokytis, tai smagiai!
Mindaugas ir jo komanda sudėtingus dalykus kaip fizikos dėsniai ar formulės paverčia įtraukiančiu žaidimu vaikams. Pirmasis jų sukurtas produktas – konstruktorius „Robotinė ranka Lio”. Šis edukacinis žaidimas padeda 8-12 metų vaikams linksmai ir įdomiai suprasti hidraulikos ir pneumatikos dėsnius ir patiems išmėginti jų veikimą.
„Su robotine ranka Lio mokymąsi bandome paversti kiek tik įmanoma interaktyvesniu. Prieš pradedant konstruoti, vaikai turi progą pasinerti į iliustruotą, įgarsintą istoriją, kurioje sutinka Leonardą da Vinčį, apsilanko Renesanso laikų Venecijoje ir sužino apie pirmuosius vandens slėgio pritaikymo bandymus. Po to susipažįsta su linksmu tonu pateikta teorija ir pritaiko ją surinkdami konstruktorių ir juo žaisdami”, – pasakoja „Techi” įkūrėjas.
Pirmasis „Techi” konstruktorius susilaukė gausaus tėvų ir vaikų dėmesio. „Smagu matyti, kaip tėvai rūpinasi vaikų edukacija ir tai daro ne tik dėl pažymių, bet ir dėl smalsumo, kūrybiškumo ugdymo. Manau, kad tai augina plačiai mąstančius, visą gyvenimą besimokančius žmones”, – džiaugiasi Mindaugas.
STEAM ugdymas, tvarumas ir lietuviški produktai
„Mūsų žaislai turi kelis išskirtinumus, kuriuos laikome ir svarbiomis savo vertybėmis. Pirmiausia, tai – STEAM ugdymo būdas. Mokant šiuo būdu, vaikai supažindinami su gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos sritimis. STEAM veiklų metu vaikai mokosi praktiškai eksperimentuodami, todėl tobulėja jų kritinis mąstymas, gebėjimas tyrinėti. Taip pat didelį dėmesį skiriame tvarumui. Renkamės tvarias medžiagas, gaminame žaislus Lietuvoje ir taip išvengiame nebūtino transportavimo; nuolat galvojame, kaip galime padaryti tvariau. Tai jaunai kartai, kuriai kuriame žaislus, norime palikti ir žalią planetą”, – dalinasi Mindaugas.
Įtraukianti veikla ir vaikams, ir tėvams
„Stengiamės atrasti kuo daugiau būdų padaryti mokymąsi su „Techi” žaislais patrauklų vaikams. Žaidimų sugalvoti galima įvairiausių, į juos sudėti daug naudingos mokomosios medžiagos, bet jeigu vaikui bus neįdomu, nauda bus menka. Manau, svarbiausia rasti balansą tarp mokymosi ir pramogų. Nepaslaptis, kad vaikai labai mėgsta kompiuterinius, telefoninius žaidimus, tai juos „užkabina”, įtraukia. Pagalvojome, kodėl gi to nešnaudojus savo kuriamose veiklose? Taigi, mokomoji medžiaga ir iliustruota istorija yra pateikiamos vaikams patraukliu virtualiu formatu, taip mokymąsi paverčiant žaidimo aikštele”, – pasakoja „Techi” įkūrėjas.
Toks unikalus priėjimas prie vaikų veikia – apie „Techi” gausu teigiamų gausu teigiamų tėvų, senelių ir net pačių vaikų asiliepimų.
„Pirkom devynmečiui, bet labai įdomu buvo ir 11 metų vaikui. Vaikai sužavėti! Buvo gana neįprasta, kad dar kažką reikia pašlifuoti, kad užima daug laiko ir reikalauja kantrybės. Bet tai papildoma vertė”, – atsiliepimu apie robotinę ranką Lio dalijasi pirkėja Rasa.
Tėvai pastebi ir dar vieną naudą, kuri taip pat yra „Techi” siekiamybė – tai šeimos laikas kartu. „Sūnui labai patiko konstruktorius ir pats įsitraukiau į konstravimo procesą. Tikrai kokybiškas laiko praleidimo būdas su vaiku”, – rašo atsiliepime vaiko tėtis Žilvinas.
„Teigiamus atsiliepimus labai vertiname ir jais džiaugiamės, nes taip suprantame, kad esame teisingame kelyje. Bet tuo pačiu ir bendraujame su savo pirkėjais, prašydami pasidalinti patirtimi ir klausdami, kas galėtų būti geriau. Išgirstame įžvalgų, kurių pagalba kyla idėjų tiek esamų produktų tobulinimui, tiek naujų kūrimui. Atgalinis ryšys mums padeda siekti savo tikslo – įkvėpti smalsius ir išradingus pasaulio kūrėjus. Tam turime numatę ir konkrečius žingsnius artimoje ateityje.”
„Greitai pristatysime naują konstruktorių – mini sodą su savaiminio laistymo sistema. Jį konstruodami vaikai susipažins su Egipto deive Renenutet ir sužinos dar daugiau fizikos įdomybių. Taip pat siūlysime kasmėnesinę žaislų prenumeratą, kad STEAM veiklomis užsiimti būtų dar paprasčiau”, – ateities planais dalijasi idėjos autorius.